OFICINA JOVE DE LA SELVA
Pg. St. Salvador nº25-27
Santa Coloma de Farners 17430
De dimarts a divendres de 9 a 14h i dimarts i dimecres de 16 a 19h. Mesos de juliol i agost de dimarts a divendres de 9 a 14h.
972 84 36 08
Serveis oferts

Tens una alimentació saludable?

Tens una alimentació saludable?

 

Menjar des d'èpoques antigues ha estat un acte social, al voltant d'una taula s'han establert amistats, tancat pactes i s'han socialitzat molts infants. La dieta que cadascú té, es veu influenciada pels costumscultura i creences de cada país. Explicarem els punts que heu de tenir en compte per tenir una alimentació saludable, i les principals característiques de la dieta mediterrània, i diferents opcions devegetarianisme.

Durant el 2011 hem dut a terme un seguit de tallers en relació a l'alimentació saludable, els pots consultar aquí.

L'alimentació saludable es basa en la varietat, l'equilibri i la quantitat que puguin proporcionar els nutrients que necessita el cos en cada etapa i moment de la vida. Una mala alimentació ens pot portar problemes de salut, per una banda, l'obesitatcolesterol, però també anorèxiabulímia i d'altres (veure l'apartat de trastorns alimentaris).

Algun dels consells que et donem per portar una alimentació saludables són:

- Fer quatre o cinc àpats al llarg del dia (esmorzar i/o mig matí, dinar, berenar i sopar).

Beure força líquids, preferiblement entre hores. Les begudes més aconsellades són: aigua, sucs de fruites o hortalisses, infusions. No recomanem tant les begudes amb sucre afegit, com: refrescs comercials, begudes energètiques.

- Menjar en companyia, relaxat i calmat, així com mastegant bé i a poc a poc.

- Menjar productes frescs i de temporada.

 

El 2010, la Unesco va declarar la dieta mediterrània, Patrimoni Immaterial de la Humanitat, pels seus beneficis per la salut. Catalunya forma part d'un dels països que té la dieta mediterrània, i aquí et presentem les principals característiques:

- Consumir poca quantitat de carn vermella.

- Un consum alt de cereals, llegums, fruits secs, i fruites i verdures fresques.

- L'ús de l'oli d'oliva per cuinar i amanir.

- Preparació dels menjars al forn, olles al vapor o guisats suaus.

 

 

Hi ha persones que escullen seguir una dieta vegetariana, pels beneficis que suposa per la salut. Ara bé,  aquestes persones s'han d'informar bé de quina dieta seguir, per tal de garantir tots els nutrients necessaris pel cos. De dietes vegetarianes n'hi ha de diferents tipus, que et presentem seguidament:  

Ovolactovegetariana: Inclou tots els aliments vegetals, els ous i els lactis. És la dieta que presenta menys problemes nutricionals. 

OvovegetarianaInclou tots els aliments vegetals i els ous. 

Lactovegetariana: Inclou tots els aliments vegetals i els làctics. 

Vegetariana estricta o veganaInclou tots els aliments vegetals i es rebutja el consum de qualsevol aliment d'origen animal, fins i tot la mel. És la dieta que pot presentar més problemes nutricionals si no se segueix adequadament. 

Frugívora: Només inclou les fruites fresques (excepte el meló i la síndria), el tomàquet, considerat també una fruita, els fruits secs, i les llavors sense cocció. No es permeten aliments d'origen animal, ni verdures ni llegums. Les persones que decideixen seguir aquesta dieta, han d'informar-se i aconsellar-se amb algun expert, per tal de garantir tots els nutrients necessaris pel cos. 

CrudívoraNomés es consumeixen aliments crus (verdures, hortalisses, fruita, fruits secs, llavors, cereals i llegums germinats). Alguns grups inclouen la llet i els ous sense cocció. Aquests tipus de dietes poden portar problemes de salut en cas d'embaràs, lactància, infantesa o adolescència. 


Macrobiòtica: És una dieta extrema de vegetarianisme, basada en els conceptes de la filosofia zen. Aquesta filosofia concep la salut i el benestar com un equilibri entre el yin i el yang. Aliments yin són, per exemple, la síndria, les cloïsses, les patates, les prunes, el sucre, la mel o l'all. Aliments yang són, per exemple, la carn de cavall, els ous de gallina i d'ànec, entre d'altres.

Tal com s'ha recomanat, si voleu seguir algun tipus d'aquestes dietes, cal que configureu una dieta que us aporti tots els nutrients necessaris.