Anomenem comportament sedentari aquell comportament que suposa passar molta estona asseguts o estirats al llarg del dia. Els comportaments sedentaris típics inclouen veure la tele, jugar a consoles o utilitzar l’ordinador −aquests reben el nom de temps de pantalla−, conduir un automòbil i llegir. Estudis recents han demostrat que el sedentarisme és un risc per a la salut tan important com no fer suficient activitat física o com fumar. Què puc fer? Simplement aixequeu-vos! Trenqueu amb el temps asseguts!

Quins beneficis té la activitat física? L’activitat física acumulada al llarg del dia i integrada en la rutina diària és una eina de promoció de la salut i prevenció i control de les malalties. Caminar, anar amb bicicleta, fer activitats quotidianes d’una manera activa, practicar algun esport, fer gimnàstica o simplement jugar convé perquè:

Prevé malalties: La pràctica regular d’activitat física redueix el risc de patir malalties cardiovasculars, hipertensió, diabetis mellitus de tipus 2, càncer de mama i de còlon, i demència, com per exemple l’Alzheimer.
També contribueix a mantenir el pes i, per tant, ajuda a evitar el sobrepès, l’obesitat i l’aparició de malalties cròniques, com ara la hipertensió arterial i la hipercolesterolèmia.

Millora la qualitat física i el funcionament de l’organisme. La pràctica regular d’activitat física augmenta la força, l’agilitat, la flexibilitat i la resistència cardiovascular.

A més, tot l’organisme en surt beneficiat: Afavoreix un cor saludable i redueix el risc de patir malalties cardíaques, embòlies, diabetis i hipertensió arterial. Ajuda a mantenir-les flexibles i sanes les artèries. Preserva les articulacions i enforteix els músculs i els ossos. Redueix el dolor de l’artritis. Redueix el risc d’osteoporosi i caigudes. Contribueix a mantenir el sistema nerviós en bona forma.

Augmenta l’esperança i la qualitat de vida. Les persones actives viuen més anys que les persones inactives. També tenen més autonomia per realitzar les tasques de la vida diària i millor capacitat per enfrontar-se als reptes quotidians.

Ajuda a dormir millor. Les persones físicament actives dormen millor que les persones inactives. L’activitat física ajuda a disminuir l’insomni i altres trastorns del son.

Afavoreix les relacions socials i fomenta valors positius. La pràctica regular d’activitat física ajuda a relacionar-se amb els altres. Realitzar activitat física en grup o esports com el bàsquet i el voleibol inculquen valors positius, com ara la constància, la cooperació i l’afany de superació.

Millora la salut mental. Ser una persona activa millora l’estat d’ànim, redueix l’estrès i ajuda a combatre l’ansietat i la depressió.

Millora la memòria i la capacitat d’aprenentatge i el rendiment escolar. La pràctica regular d’activitat física millora la memòria i la capacitat d’aprenentatge. Els infants que fan activitat física tenen un millor rendiment escolar

Sóc una persona activa?
Si vols saber si ets actiu o quin nivell d’activitat física fas pots omplir aques test d’activitat física accedint a l'enllaç següent: https://bit.ly/2K6G8f2

Font: canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/activitat_fisica/