La fórmula per aprovar la selectivitat

"Del 13 al 15 de juny es faran les proves de Selectivitat a Catalunya. Professors i psicòlegs aconsellen planificar, comprendre, repassar, descansar i gestionar l'ansietat per superar amb èxit la prova." FRANCESC MELCION, Diari Ara 07/06/2017

Milers d'estudiants s'enfrontaran aquest juny a les proves deselectivitat. Els resultats d'aquests exàmens decidiran si poden fer la carrera que volen o, en canvi, s'han de conformar amb segones o terceres opcions. Planificar-se, comprendre el que s'estudia, repassar, descansar bé i gestionar l'ansietat són les claus per superar amb èxit la selectivitat, una fórmula que també es pot aplicar als exàmens de final de curs.

"Una planificació ben pensada ajuda a optimitzar els recursos de l'estudiant: el temps que té per preparar les proves, els esforços que hi ha de dedicar i la motivació per poder-ho fer", explica la professora dels estudis de psicologia i ciències de l'educació de la UOC,Modesta Pousada.

Per aconseguir una bona planificació –detalla–, el primer que ha de fer l'alumne és identificar les matèries que té assolides i les que no per determinar quines ha de treballar amb més intensitat. Tot seguit ha de quantificar el temps que tindrà per preparar els exàmens i fer un calendari de treball "realista i amb descansos". Els continguts més complicats s'haurien d’estudiar en els moments de més energia. "Hi ha persones diürnes i altres de nocturnes; en aquest sentit és important respectar els ritmes circadiaris de cadascú", detalla Amàlia Gordóvil, també professora de la UOC i doctora en psicologia clínica.

+ INFORMACIÓ
Ja he acabat batxillerat. I... ara què?

Comprendre el que s'estudia ajuda a recordar. És per això que Pousada destaca que l'estudi es faci donant sentit al que es vol aprendre. "Una fórmula que funciona és relacionar el que estudiem amb el que ja sabem o vincular-ho amb fenòmens quotidians", aconsella.

Feta la planificació i la comprensió, per retenir el contingut és necessari repassar la matèria. "L'oblit es produeix d'una manera molt ràpida; per evitar-lo s'han de planificar diversos repassos", alerta Pousada. El primer ha de ser immediatament després de l'aprenentatge, just quan s'acaba la sessió d'estudi i abans del moment de descans. El segon, al final de la jornada: "Per exemple, abans d'anar a dormir es pot fer una ràpida revisió del que s'ha treballat i dedicar uns minuts als conceptes que costen més". El tercer s'hauria de fer 24 hores més tard, encara que sigui només una revisió visual del que s'ha estudiat el dia abans, i l'últim repàs, unes hores abans de l'examen. "Es pot repassar en grup per reforçar l'aprenentatge adquirit explicant-lo als altres o bé per assimilar aprenentatges explicats pels companys", afegeix Gordóvil.

En època d’exàmens cal, també, descansar i menjar bé. Segons Pousada, els resultats són molt més bons si les sessions d'estudi són més curtes i espaiades en el temps. De fet, Gordóvil alerta que no tenir cura d'un mateix pot dificultar la concentració i, de retruc, provocar angoixa i por del fracàs. "Resulta fonamental, doncs, mantenir uns bons hàbits d'alimentació i son per arribar a l'examen en bones condicions físiques", afegeix.

TÈCNIQUES DE RESPIRACIÓ, L'ANTÍDOT CONTRA L'ANSIETAT

Molts estudiants viuen els exàmens de selectivitat amb la pressió de sentir que s'hi juguen molt i que el seu futur dependrà del resultat que n'obtinguin. "Aquests pensaments sovint generen molta ansietat, i això no va a favor de l'alumne, ni en el moment de preparar els exàmens ni tampoc en el moment de fer la prova. Aprendre, doncs, a gestionar l'ansietat en situacions d'estrès és un bon recurs que cal tenir en compte", diu Pousada. Per aconseguir-ho es poden fer tècniques de respiració o visualitzar imatges que relaxin. També és útil –afegeix Gordóvil– contactar amb alguna situació d'estrès que hagin viscut i pensar a quines estratègies i eines van recórrer per afrontar-la. "Tots tenim maneres de gestionar l'estrès; el més important és fer conscients aquestes estratègies i repetir les que ens funcionen", afegeix.

Però què ha de fer l'estudiant si es queda en blanc en el moment de fer la prova? Les expertes aconsellen que es prengui alguns minuts per respirar i comenci l'examen per la pregunta que troba més fàcil. "La respiració conscient ens ajuda a tenir control del cos i de l'ansietat, en lloc que sigui l'ansietat la que ens controli a nosaltres. Per això val la pena dedicar-hi alguns minuts", conclou Gordóvil.

Comentaris
Actualmente encara no hi ha comentaris, sigues el primer en fer-ne un!

Escriu el teu comentari:

=

Altres notícies

Altres notícies
OFICINA JOVE DE L'ALT CAMP 22 Setembre 2017

Joves amb present, país amb futur

Vols saber quines són les prioritats, els objectius, les mesures i les actuacions dels departaments de la Generalitat en matèria de joventut? S'aprova ...

NOVA PROGRAMACIÓ TARDOR-HIVERN 2017

Ja tenim aquí la nova programació! Des de l'Oficina Jove de l'Alt Empordà us presentem les diferents propostes i activitats que hem preparat per els ...

OFICINA JOVE DEL MARESME 22 Setembre 2017

Nova edició dels cursos d'anglès i alemany

Des del Servei d'Ocupació de Mataró s'ofereixen cursos d'idiomes a preus reduïts per a persones en situació d'atur

SORTIDA PORT AVENTURA 2017

SABEM QUE HO ESTAVEU ESPERANT!! JA TENIM AQUÍ LA SORTIDA DE PORT AVENTURA PER AQUEST ANY!!

CURS AGENT JOVE DE SALUT 2017

Creus que ja ho saps tot sobre quins són els bons hàbits saludables? O bé tens curiositat i dubtes sobre diferents aspectes que hi influeixen?