Fake news, la veritat de les mentides

OFICINA JOVE DEL MARESME 2017 Desembre 30
Sabríeu distingir una notícia real d’una falsa?

Desinformació, fake news o postveritat són conceptes que estan de plena actualitat i que han existit sempre en altres formats, però que les xarxes socials han ajudat a expandir d’una manera que sembla imparable. Són “informacions” que ens arriben per Whatsapp, Facebook, Twitter o Instagram, una varietat de canals que fa difícil aturar aquesta tendència. Però, sabríeu distingir una notícia real d’una falsa?

Segons les prediccions de la consultora nord-americana Gartner, al 2022 el públic occidental consumirà més notícies falses que verdaderes i no hi haurà prou capacitat material ni tecnològica per eliminar-les. Els algoritmes de Facebook o Twitter fan servir la intel·ligència artificial per oferir-nos allò que ens interessa, i aprenen qui seguim i quina mena de continguts consumim. Com el que ens ofereixen les xarxes ja és del nostre gust, acceptem més fàcilment el que se’ns explica i, sovint, ho compartim sense qüestionar-nos si és verdader o no.

Però un estudi publicat recentment per Ofcom, l’organisme oficial que regula les comunicacions al Regne Unit, recull que el 96% de joves de 12 a 15 anys els interessen les notícies. D’aquests, un 73% són conscients que existeixen les notícies falses. I tot i que més de la meitat dels joves fan servir les xarxes socials per informar-se, només un 32% considera les xarxes socials com a mitjans fiables. Per tant, sembla que la joventut comença a prendre consciència del problema.

Hi ha hagut alguns intents de discriminació automàtica entre allò que és cert i el que no ho és, però no han acabat de funcionar, com el Fake News Challenge o organitzacions com PolitiFact, Snopes o Factcheck, que havien d’etiquetar mentides. El problema és que la velocitat amb què s’escampen els continguts fa impossible que aquests sistemes funcionin amb prou rapidesa per aturar-les, quan les han detectat ja s’han fet virals. I és aquí on rau el negoci de les notícies falses, com més visites i més seguidors tinguin els llocs que les publiquen, més ingressos; cada nou clic es transforma en ingrés de publicitat. Com és habitual, darrera d’aquestes “iniciatives” sempre hi ha interessos econòmics.

Més informació: http://jovecat.gencat.cat/ca/temes/tecnologia/fake-news-la-veritat-de-les-mentides/index.html

Comentaris
Actualmente encara no hi ha comentaris, sigues el primer en fer-ne un!

Escriu el teu comentari:

=

Altres notícies

Altres notícies

✈️Viu una experiència laboral única‼️

A l’OJAU t’oferim marxar a Itàlia o Alemanya fent pràctiques formatives no remunerades durant 14 setmanes!

OFICINA JOVE DEL MARESME 19 Novembre 2018

Programació segon trimestre Tres Roques

El Centre de Formació Permanent Tres Roques és un equipament municipal que des de l'any 2009 es dedica a oferir activitats de formació per ampliar ...

OFICINA JOVE DEL MARESME 19 Novembre 2018

La Xarxa d'Espais Joves de Mataró permiada per la FEMP pel seu treball contra la violència de gènere

11 Ajuntaments i 2 Diputacions Provincials han estat premiats per les seves bones pràctiques locals contra violència de gènere, uns guardons que concedeixen ...

L'OFICINA JOVE FA 10 ANYS!

Els actes de celebració tindran lloc del 19 al 23 de novembre, a la Seu d’Urgell, amb art efímer al carrer, exposició de cartells, tallers pràctics ...

OFICINA JOVE DEL MARESME 16 Novembre 2018

Maresmusic

Concurs de música Jove del Maresme